CIRCO

Heel Nederland circulair

CIRCO is al jaren aanvoerder in de transitie naar een circulaire economie, maar worstelde met zichtbaarheid en communicatie. Onze oplossing: een aangescherpte visuele identiteit en een online community platform.

Opdrachtgever

CIRCO
CLICKNL

Onze rol

Identiteit
Conceptontwikkeling
Online strategie
Content strategie
Digital Design

Karianne Vermaas, Communicatie & Community Manager voor CIRCO: “Ik ben enorm onder de indruk van wat Hands allemaal kan: Ze komen met mooie en doordachte ontwerpen, op basis van een heel eenvoudige briefing. In het werk merk je dat ze daadwerkelijk het website-ontwerp benaderen als een gebruiker, en elke stap hierin doorlopen”

Vormgeving voor groei

Om heel Nederland in 2050 daadwerkelijk circulair te krijgen moet er nu al stevig worden ingezet op groei. Dat betekent dat de organisatie van CIRCO schaalbaar moet zijn, maar de communicatie ook. Het is daarom ook erg belangrijk dat de huisstijl, de website en de sociale kanalen goed op elkaar aansluiten. We benaderen elk deel van de opdracht vanuit die vraag: Hoe ontwerpen we een vormgeving die echt mee kan groeien met de organisatie? Hoe maken we een website die blijvend relevant is voor nieuwe relaties, en ook relevant blijft voor alumni (inmiddels ruim 1000!), en die die relevantie ook nog eens omzet naar slimme marketing voor CIRCO?

Circo slides 1 mockup
Website Circo
Website Circo2
Website Circo3
Website Circo4
Website Circo5
Website Circo6
Website Circo7

Hero Hub Hygiene

De website werkt volgens het welbekende hero/hub/hygiene model. De website biedt dus globaal gesproken drie niveaus van interactie: Op het Hero-Niveau zijn er succesverhalen te vinden van ondernemers en ontwerpers die door circulair te werken goed geld verdienen. Dit zijn ook de verhalen die worden gedeeld op social media om meer mensen naar de website te trekken. Op het Hub-Niveau kan de bezoeker zich inschrijven voor Tracks & Classes, waar je in kleine groepen met gelijkgestemden onder begeleiding van CIRCO-trainers kunt leren om circulair te ondernemen en ontwerpen. We hebben die pagina’s zo ontwikkeld dat ze per training individueel te delen zijn, zodat ze met slimme marketing allemaal vol zitten straks. Op het Hygiëne-Niveau kun je alle essentials vinden, denkende aan de Kennisbank met tools en handige links rondom Circulair. Onze eerste bevindingen: Groeiende aantallen websitebezoekers, een fijnere workflow voor CIRCO en bovendien meer enthousiasme in en rondom de organisatie. Bekijk de website hier.
“Het totaalpakket dat Studio Hands aanbiedt, daar zijn we heel blij mee. Een heel sterke vormgeving en tegelijkertijd echt gericht op het beter maken van de wereld.”

Een identity touch-up

Ons team ontwikkelde een visuele identiteit die in haar visuele kenmerken de circulaire economie weerspiegelt. De identiteit van CIRCO is ontwikkeld om toegepast te worden op verschillende platforms, met de website als focuspunt. Een identiteit die online, maar ook offline goed werkt.

Circo identity slide 2
Circo identity slide 3
Circo – flyer 1920 x 1080
“Hands deelt dezelfde circulaire ambitie die wij hebben, en dat voel je in hun betrokkenheid. Bij het ontwikkelen van onze ideeën werkt dat bovendien erg fijn: Zij challengen onze complexe vraagstukken en maken er iets moois én effectiefs van. Dat helpt mij vervolgens weer bij het ontwikkelen van nieuwe ideeën.”

Teamsamenstelling

Community Development
Karianne @ CIRCO
Design Strategy
Hilmer @ Hands
Digital Design
Jan @ Hands
Development
Robin @ Hands
Brand Update
Matthieu @ Hands

Geschreven door

Hilmer Thijs

Design op de groei?