Infocaster

Een identiteit op de groei

Web-bedrijf Infocaster daagde ons uit om een identiteit voor ze te ontwikkelen ‘om in te groeien’. Die uitdaging pakten we met beide handen aan.

 

Opdrachtgever

Infocaster

Onze rol

Studio Hands ontwikkelde de visuele identiteit en produceerde de foto/video 'idents'.

Deel 1: Re-branding

Als je voor iemand een nieuwe identiteit gaat ontwerpen moet je zorgen dat je weet wie ze willen worden. We wilden heel goed weten wie de mensen van Infocaster zijn en daarom begonnen we met een stuk research: we interviewden mensen door het hele bedrijf heen om ze te leren kennen. Van de oprichters tot de software-ontwikkelaars en ontwerpers. Zo kwamen we erachter wat de kern van het bedrijf omvatte en op welke waarden het nieuwe merk gebouwd zou moeten worden. Vervolgens hebben we gezocht naar een sterke grafische vorm om die kernwaarden te vertalen naar het visuele. De uiteindelijke gekozen vorm is respectvol naar het oude logo en refereert tevens naar de </code> haakjes, wat natuurlijk goed past bij de propositie van het bedrijf.

Deel 2: Uitingen van de identiteit

Na een serie interviews bleek dat Infocaster in essentie een team van positieve en intelligente mensen is, die hun ‘brightness’ aanbieden om de wereld een beetje betere te maken met hun fantastische web-gerelateerde producten. Gedurende het proces borrelde de slogan “Let’s make the internet brighter” op en dit is nu het uitgangspunt van de communicatie. Gebaseerd op de fundering die we hebben gelegd tijdens de eerste stappen werkten we een aantal deliverables voor de kantooromgeving van Infocaster uit.

Deel 3: Activatie

De opdrachtgever vroeg ons niet alleen om een identiteit te ontwikkelen, maar ook om beelden te verzorgen die gebruikt kunnen worden voor activatie(campagnes). Zij vonden FLOW een mooi project en we hebben daarom samen verkend wat een soortgelijke ontwerpmethodiek voor hun zou kunnen opleveren.

We werden samen verliefd op het idee dat we ‘het merk tot leven wilden brengen’. Dus dat is wat we hebben gedaan: We hebben het logo op een aantal manieren gemaakt in de fysieke wereld, waarbij we telkens kleine verhalen vertellen over het merk Infocaster.

Set 1: Laser-achtige precisie

Enorme precisie is nodig als je goede software ontwikkelt. Daarom hebben we licht in de sterkste vorm gebruikt (een semi-legale rode laser) in combinatie met slim geplaatste spiegels om het logo in laser op te bouwen voor een foto- en videoshoot.

Set 2: Verbinden en in beweging zetten.

Online gaat over mensen en communicatie. Verbinden en je doelgroep in beweging zetten zijn essentieel. Domino voelde voor ons als een simpele, positieve en kleurrijke visuele metafoor voor dit verhaal.

Set 3: Uit niets iets maken.

Infocaster is creatief, ze ontwikkelen apps en websites van zero tot eindproduct. Daarom wilden we voor de derde set die creativiteit centraal stellen. Één van de sterkste metaforen voor creatie en expressie vonden we in verf, op een wit canvas.

"Inmiddels zijn we qua bedrijf verdubbeld, de rebranding door Studio Hands heeft daar goed aan bijgedragen." – Sander Hoeken, Infocaster

Teamsamenstelling

Concept, Ontwerp
Studio Hands
Art Directie
Sjoerd Verbeek
Video
Shaun Leyden
Video editing
Lagom Culture
Fotografie
Johnny van Bergen

Geschreven door

Hilmer Thijs

Zoek je ook een identiteit op de groei?