Kozie

Design voor verwondering

Kozie ontwikkelt multi-sensorische e-health producten die mensen met dementie doen verwonderen. Na het productresearch was het tijd om het merk een gezicht te geven en namen ze contact op met Hands.

Roos Meerman en Tom Kortbeek van Kozie vertellen over hun samenwerking met Hands.

Opdrachtgever

Kozie

Onze rol

Identiteitsontwikkeling en de vormgeving van alle uitingen, inclusief content en website.

Kozie-18

Design voor Dementie

Het eerste product van Kozie is een multi sensorisch kussen voor mensen met dementie. Bij het aanraken van het kussen klinkt er muziek die een gevoel opwerkt van geborgenheid; een zachte toegang tot herinneringen die er niet meer lijken te zijn. Kozie vroeg ons een huisstijl te ontwikkelen die helpt om binnen drie jaar meer dan 12.000 mensen te helpen met het voelen van deze geborgenheid. Samen met Marcel de Groen, een expert op het gebied van identiteitsontwikkeling, zijn we met een paar vlijmscherpe sessies tot de essentie van Kozie gekomen. In deze sessies kwam vooral één gevoel naar voren:

“Kozie gaat over zorgen voor een veilige omgeving waarin mensen zich open op durven te stellen zodat je uiteindelijk tot die verwondering kan komen. Deze veilige omgeving is een gevoel van thuis. Dat gaat niet over een echt huis of een locatie maar over het gevoel er van. Dat werd de kern. De fundering van Kozie.“
– Roos Meerman, product designer @ Kozie

De aangescherpte visie vormde de basis voor de ontwikkeling van de huisstijl, en die wilden we zo effectief mogelijk maken. Kozie maakt multi-sensorische producten en daar spelen we met de vormgeving op in. Zo hebben we inspiratie gehaald uit trillingen en geluidsgolven om de illustratieve elementen voor Kozie te realiseren. Naast de gebruikelijke huisstijl uitingen verzorgden we o.a. de website, fotografie, videos en de KozieWe verpakking. Het resultaat is een 76 pagina tellende brandmanual met daarin alle stijlregels en uitgewerkte uitingen.

Een huisstijl voor mensen

Tijdens iedere stap in de vormgeving hebben we nauw in de gaten gehouden of dit wel aansluit bij de kern van Kozie; een gevoel van thuis. Daarom kozen we voor warme kleuren, oprechte fotografie en bovenal een focus op de mens achter de patiënt. Samen met een team van visagisten fotografen en creatieve producers maakten we een serie videos en foto’s die de producten van Kozie aan de wereld ging laten zien. Hierbij zochten we naar een soort betovering, een mooie blik, een mooi moment. Het moment dat ontstaat wanneer iemand interactie heeft met een product van Kozie.

Nederlanders met dementie

270k

Design as a Service

Omdat Kozie een merk is dat zich blijft ontwikkelen vroegen ze ons na de oplevering van de identiteit, content en website om betrokken te blijven. Daarom ontwikkelden we Design as a Service om maandelijks de ontwikkelingen van Kozie nauw in de gaten te houden en aan te scherpen of aan te vullen waar nodig. We bieden in feite een luisterend oor en sparringpartner bij top-level meetings die altijd afsluiten met voor iedereen een scherpe to-do lijst. We denken mee op zowel communicatief as strategisch vlak en blijven natuurlijk de merkbewakers van Kozie.

“Het fijne van Design as a Service is dat we zelf invulling kunnen geven aan hoe deze service er uit ziet. De ene keer gaan we naar een beurs en hebben we iemand nodig die helpt meedenken over de stand, de andere keer zoeken we iemand die meedenkt over een nieuwe medewerker binnen het bedrijf. “ – Roos Meerman @ Kozie

'Doordat Hands ons heeft uitgedaagd om terug te gaan naar de kern van onze identiteit hebben we nu een merk dat klaar is voor groei. Met Hands als partner geven we iedere dag weer meer mensen een gevoel van thuis en verwondering. '

Teamsamenstelling

Design
Studio Hands
Identiteitsontwikkeling
Marcel de Groen
Fotografie campagnes
Michiel Spijkers
Visagie, Modellen
Stickystuff
Fotografie verslaglegging
Michèle Giebing
Webontwerp en ontwikkeling
Studio Hands

Geschreven door

Marcel Klein-Legtenberg

Interesse in verwondering?