Nedupack

De toekomstbestendige plasticproducent

Toen een producent van kunststof verpakkingen aanklopte, moesten we ons een paar keer goed achter de oren krabben. Willen we wel werken voor een plasticproducent?

Opdrachtgever

Nedupack

Onze rol

Identiteit, Conceptontwikkeling, Online strategie, Content strategie, Digital Design

En, willen jullie dat?

Dit is niet per se het type bedrijf waar we ons normaliter op richten. Aan de andere kant: waar valt er meer winst te behalen dan in de plasticindustrie zelf? Van een vormgevingsvraag maakten we een milieumissie: hoe kunnen we deze verpakkingsproducent toekomstbestendiger maken?

Dat doen we vooral via storytelling. We moedigen ze aan te publiceren over de tests die worden uitgevoerd met olifantengras als grondstof. Over het feit dat alle energie die tijdens de productie nodig is inmiddels wordt opgewekt door Nederlandse windmolens. En over hun machines die geschikt zijn voor Ocean Plastic: granulaat dat wordt verzameld op het strand en uit de zee en dat kan worden hergebruikt.

Had deze klant eigenlijk niet een hele andere vraag?

Klopt: ze kwamen bij ons voor het verbeteren van hun online uitstraling en vindbaarheid. De website had net als veel concurrenten nog een jaren 80-look. Die moest worden gemoderniseerd, zonder de identiteit van het bedrijf te verliezen: een platte organisatie waar persoonlijk contact belangrijk is.

Door de productsegmenten duidelijk onder te verdelen, met bijna een eigen identiteit per segment, vinden klanten nu veel beter hun weg. Dennis Fidom van Nedupack: “Deze manier van communiceren is ongebruikelijk in onze branche. Ineens lopen we voorop als bedrijf.”

'Deze manier van communiceren is ongebruikelijk in onze branche. Ineens lopen we voorop als bedrijf.''

Ook het logo had een opfrisbeurt nodig. Het beeldmerk dat we hebben ontwikkeld is flink vernieuwd, maar nog steeds herkenbaar voor de vaste klanten en partners. En het is goed bruikbaar om op iedere verpakking te zetten, zodat de bekendheid alleen maar wordt vergroot.

De website staat sinds begin dit jaar online, de identiteitsverandering loopt en Nedupack is van plan een langdurige relatie met ons aan te gaan. “We zijn ontzettend blij met wat er nu staat”, aldus Dennis. “Onze communicatie is nu zo veel duidelijker. Hier kunnen we jaren mee vooruit.”

Hoe zit het ondertussen met die verduurzaming?

De duurzaamheidopgave is geen gemakkelijke. Het bedrijf zet serieuze stappen op dit gebied, maar is minder ver dan zij en wij hadden gehoopt. Elke procent verduurzaming binnen deze branche is echter al winst en maakt het voor ons de moeite waard. Bovendien: de ambitie is er en de transitie is ingezet. Zodra de markt er klaar voor is, is Nedupack er klaar voor.

NEDUflag-mockup

Teamsamenstelling

Design
Studio Hands
Marketing
Marketingkarwei
Web development
Exoape

Geschreven door

Joris Jan Voermans

Interesse in een toekomstbestendig merk?