“Branding & Identiteit”

De termen branding en identiteit worden door vaak en door veel mensen verwisseld. Hieronder leggen we uit wat wij verstaan onder deze twee graphic design buzzwords:

 

Branding

Onder branding verstaan wij als ontwerpers het beeld, maar vooral ook het gevoel dat je hebt bij een bedrijf, product of dienst (oftewel: bij een idee). Bijvoorbeeld: als je denkt aan ons FLOW project, wat zie je dan voor je, of wat voel je dan? Muziek, feest, dansen, sunshine? Missie geslaagd.

Een sterk merk vertelt in een halve seconde een heel verhaal. Je hebt misschien weleens gehoord van een brand-spectrum. Dit is een simpele methode waarin je bijvoorbeeld kijkt of jouw merk ‘meer VVD’, of ‘meer Groenlinks’ is, of misschien ‘meer MTV’, of ‘meer BNN’ is, ‘meer Apple’ of ‘meer Samsung’, ga zo maar door.

Goede branding wekt het juiste gevoel op, en daarom werken wij het liefst voor mensen waar wij een goed gevoel bij hebben. Dat klinkt misschien wat gereserveerd, maar, hoe kun je magische ontwerpen maken voor mensen waar je geen feeling mee hebt? Het moet klikken. Wij en onze opdrachtgever moeten op dezelfde frequentie zitten. Samen bepalen we wat, wanneer, en vooral hoe de boodschap gecommuniceerd wordt om dit zo geruisloos en overtuigend mogelijk over te brengen.

 

Identiteit

Wij zien het als een uitdaging om in elke uiting binnen een brand of merk -van logo tot volledige campagne- dezelfde identiteit uit te laten stralen, en zo over de hele breedte dezelfde snaar te raken bij de doelgroep. Een visuele identiteit of huisstijl zien wij daarom als een logische opvolging van het branding proces, wat weer een resultaat is van een sterk, eerste idee.

Hoe doen wij dat dan? Een sterke visuele identiteit begint bij ons vaak met het ontwikkelen van een sterk logo of beeldmerk. Voor onze opdrachtgever Excelsior Sport hebben we eerst een logo ontwikkeld dat het verhaal van de sportwinkel op abstracte wijze uitlegt. Excelsior betekent in het Latijns ‘steeds beter’, wat weer symbool staat voor de stijgende lijn die elke sporter in zijn leven doormaakt. In het logo is dit een strakke en eenvoudige vorm, maar deze vorm biedt uitgangspunt om in elke uiting diezelfde schuine lijn terug te laten komen. Van visitekaart tot folder tot advertentie: één sterke visuele familie, met een krachtig verhaal.

Studio Hands ontwikkelde voor ons een identiteit om naartoe te groeien.
-Sander Hoeken, Infocaster

Uw merk ook naar een volgend niveau?

Neem contact met ons op:

Let's go!