Een identiteit om in te groeien.

Het is niet iedere dag dat een opdrachtgever ons vraagt boven onszelf uit te stijgen. Nederlands web-bedrijf Infocaster daagde ons uit om een identiteit voor ze te ontwikkelen ‘om in te groeien’. Die uitdaging pakten we met beide handen aan.

Deel 1: Re-branding

“Als je voor iemand een nieuwe identiteit gaat ontwerpen moet je zorgen dat je weet wie ze willen worden.”

We wilden heel goed weten wie de mensen van Infocaster zijn en daarom begonnen we met een stuk research: we interviewden mensen door het hele bedrijf heen om ze te leren kennen. Van de oprichters tot de software-ontwikkelaars en ontwerpers. Zo kwamen we erachter wat de kern van het bedrijf omvatte en op welke waarden het nieuwe merk gebouwd zou moeten worden. Vervolgens hebben we gezocht naar een sterke grafische vorm om die kernwaarden te vertalen naar het visuele. De uiteindelijke gekozen vorm is respectvol naar het oude logo en refereert tevens naar de </code> haakjes, wat natuurlijk goed past bij de propositie van het bedrijf.

“Let’s make the internet brighter.”

Infocaster is in essentie een team van positieve mensen, die hun intelligentie aanbieden om de wereld een beetje betere te maken met hun fantastische web-gerelateerde producten. Gedurende het interview- en ontwerpproces borrelde deze slogan bij ons op en dit is nu het uitgangspunt van de communicatie.

Deel 2: Ontwikkeling van de visuele identiteit

 Gebaseerd op de fundering die we hebben gelegd tijdens de eerste stappen werkten we een aantal deliverables voor de kantooromgeving van Infocaster uit.

Deel 3: Activatie

De opdrachtgever vroeg ons niet alleen om een identiteit te ontwikkelen, maar ook om beelden te verzorgen die gebruikt kunnen worden voor activatie(campagnes). Zij vonden FLOW een mooi project en we hebben daarom samen verkend wat een soortgelijke ontwerpmethodiek voor hun zou kunnen opleveren.

We werden samen verliefd op het idee dat we ‘het merk tot leven wilden brengen’. Dus dat is wat we hebben gedaan: We hebben het logo op een aantal manieren gemaakt in de fysieke wereld, waarbij we telkens kleine verhalen vertellen over het merk Infocaster.

 Set 1: Laser-achtige precisie

Enorme precisie is nodig als je goede software ontwikkelt. Daarom hebben we licht in de sterkste vorm gebruikt (een semi-legale rode laser) in combinatie met slim geplaatste spiegels om het logo in laser op te bouwen voor een foto- en videoshoot.

Set 2: Verbinden en in beweging zetten.

Online gaat over mensen en communicatie. Verbinden en je doelgroep in beweging zetten zijn essentieel. Domino voelde voor ons als een simpele, positieve en kleurrijke visuele metafoor voor dit verhaal.

 Set 3: Uit niets iets maken.

Infocaster is creatief, ze ontwikkelen apps en websites van zero tot eindproduct. Daarom wilden we voor de derde set die creativiteit centraal stellen. Één van de sterkste metaforen voor creatie en expressie vonden we in verf, op een wit canvas.

Credits

Concept
Graphic Design
Creative Direction
Project Management
Art Direction
Video (shoot)
Video editing
Photography
Photo editing

Fun Facts

  • Laser is licht, wat natuurlijk perfect past bij de slogan ‘let’s make the internet brighter’.
  • Voor de domino shoot hebben we 3500 stenen opgebouwd over een tijdsbestek van 5 uur. De spanning was om te snijden.
  • De handen waren ook geschilderd - in uitsluitend de huisstijl kleuren geel, roze, zwart en wit.