Ontdek gisteren, begrijp vandaag

“Houvasten werden vroeger door de zuilen geleverd. Die zijn weggevallen, maar mensen zijn niet minder diepzinnig of spiritueel geworden. Ze vinden nu in het verleden een nieuwe manier om hun plaats te bepalen, om de vraag te kunnen beantwoorden: hoe komt het dat ik ben wie ik ben?”

– Herman Pleij, neerlandicus en essayist van de Maand van de Geschiedenis 2017.

 

Een ongrijpbaar fenomeen

Ongeluk zit soms in een klein hoekje, gelukkig zit geluk dan in de rest. Vorig jaar oktober leek dit ongrijpbare fenomeen in ieder geval overal te vinden. Zo’n 800 activiteiten, georganiseerd door meer dan 1.000 culturele instellingen en zo’n 35 partnerorganisaties vonden plaats rondom dit thema tijdens de Maand van de Geschiedenis. Van bibliotheken tot grote musea en scholen, daar werd het belang van historie aan de hand van dit thema bekrachtigd.

Het grotere plaatje

Een gigantisch, langdurig event als de Maand van de Geschiedenis heeft meerdere partijen nodig om op de kaart gezet te worden. Het gehele evenement is zo’n BIG thing, dat het als ontwerpstudio onmogelijk is om je met alle facetten tegelijkertijd bezig te houden. De totale vormgeving van de Maand van de Geschiedenis als event, komt dus niet in de handen van één grafische studio, maar van meerdere partijen te liggen. Zo wordt de campagne, strategie en huisstijl van de organisatie verdeeld onder verschillende bureaus die samen strijden tegen dat wat de Maand van de Geschiedenis absoluut niet kent: een stoffig geschiedenis imago.

Karakteristiek

De campagne uitte zich van posters tot vlaggen en animaties – zowel online als offline op meer dan 1400 plekken door heel het land. ‘Wat ze zelf hebben ontwikkeld zijn een aantal publicaties zoals het inspiratieboekje tijdens de deelneemcampagne rondom het thema, en een programmaboekje: ‘Hoe je in een maand geschiedenis maakt’. Het team van Studio Hands weet heel goed de huisstijl die in de eerste instantie door ontwerpbureau Stof ontworpen is verder door te vertalen en hier trouw aan te blijven, zodat het nog steeds bij de Maand van de Geschiedenis blijft passen.’ Dat toont echt het karakter van Studio Hands aldus Phebe Kloos, coördinator programmering. ‘Het is bijzonder en vooral heel tof dat ze met onze voorwaarden akkoord gingen zonder eigenwijs gedrag, ze zijn flexibel, proberen uit en kijken vervolgens kritisch naar wat beter kan’, vult ze aan. ‘Ze begrijpen precies waarom en hoe de bouwstenen in elkaar zitten. Wat ze vervolgens gedaan hebben is het aanscherpen hiervan. Er werden regels opgesteld qua uitlijning en alles werd gedetailleerd, onder bewaking van streng toeziend oog! De consistentie werd constant bewaakt, dat is belangrijk voor de Maand van de Geschiedenis.’

Een flinke vertaalslag

Het is één groot body of work vertelt Hilmer Thijs, creative director en directeur van Studio Hands. Waarvan de vertaalslag door opdrachtgever het Openluchtmuseum werd opgedragen aan zijn studio. Stof uit Rotterdam ontwierp de visuele bouwstenen van de Maand van de Geschiedenis, strak, clean en in your face. ‘Er was een richtlijn gegeven voor een eenvoudige maar sterke huisstijl met daarbij het logo, de lettertypes en het kleurenpalet. Met deze ingrediënten moest een levendige campagne worden gemaakt, een flinke vertaalslag’. Met die bouwstenen is Studio Hands aan de slag gegaan om de visuele communicatie uit te bouwen tot een campagne die 5 miljoen mensen bereikte.

Credits

Opdrachtgever
Website Maand van de Geschiedenis
Oorspronkelijke huisstijl Maand van de Geschiedenis
Tekst artikel
Evenement fotografie Nacht van de Geschiedenis
Evenement fotografie
Evenement fotografie Ruimtekoers
Videocontent
Merk- en Marktonderzoek

Fun Facts

  • De Maand van de Geschiedenis bereikt ieder jaar zo'n 5 miljoen mensen.