Feesten met een zeer sociaal karakter

Voor hun eerste feest hadden ze Stormzy als headliner geboekt, maar boden ze op hetzelfde podium jong talent een kans om te laten zien wat zij konden. Binnen Stamina is dit heel normaal – zo worden er workshops gegeven op scholen over eventmanagement en wordt jong organisatietalent intern verder opgeleid om later in de event-business meer kans te hebben om door te kunnen groeien. Ook vindt er iedere editie een podcast-wedstrijd plaats, waarvan de winnaar een slot krijgt op het event en via Radar Radio London een uur zendtijd krijgt. Tot op zekere hoogte gebeurt dit ook bij de merken in Nederland, maar de intensiteit en overtuiging bij Stamina dat dit op die schaal ‘gewoon heel normaal is’, daar herkenden we onszelf direct in.

De kracht van een hechte club

Wij vonden het in de eerste instantie ook vrij bijzonder dat ons contactpersoon Dean ons beloofde 4 events (totaal á 10,000 man) uit te verkopen zonder een enkele poster te drukken. We leerden snel dat de kracht van Stamina echt zit in de hechtheid van de groep rondom het merk: Door middel van ingenieuze WhatsApp-campagnes bereiken ze vrijwel kosteloos duizenden mensen en liep de kaartverkoop inderdaad gestaag op. Als designers kregen we dan ook de vraag open photoshop-bestanden op te leveren waarmee zij zelf aan de slag konden, in plaats van een drukklaar bestand voor een poster. ‘Onze’ designs vrijgeven voelde eerst als riskant, maar wij staan altijd open voor nieuwe vormen van samenwerking en na overleg werden de uitingen die zij maakten ook steeds beter. Toen we naderhand hoorden dat alle events waren uitverkocht zagen we dat zeker als een leermoment.

“We willen graag iets bijzonders”

De Stamina-feesten zijn voor velen in Engeland een uitlaatklep, voor ons bij Studio Hands niks minder. Het design-klimaat van Londen is natuurlijk enorm breed, maar wordt gedomineerd door twee richtingen: aan de ene kant heb je de big-budget reclamecampagnes en aan de andere kant heb je de vlug in elkaar gezette tekstuele posters met nauwelijks ruimte voor vormgeving. Aan ons de vraag om Stamina hiervan te onderscheiden.

We kozen daarom voor een hand-made aanpak waarbij we iedere keer het artwork maken van een nieuw analoog materiaal, voor een kwalitatief hoogstaande uitstraling, voor een relatief klein budget. Inmiddels hebben we 3 events voorzien van deze hand-made campagne-vormgeving.

Materialiteit

Voor iedere editie zoeken we naar een materiaal of bewerking die symbool kan staan voor bijvoorbeeld een thema. De papieren editie was voornamelijk voor college-students die in grote hoeveelheden met bussen heen en weer naar het event werden gereden. De goud-zilveren editie (hier in de studio ook wel de Daft-Punk editie genoemd) was voor hen ‘our biggest party ever’ en moest er extra episch uit zien. De derde editie (bovenaan deze pagina) is opgebouwd uit 5 lagen kunststof,  want het is 1 clubtour die 5 locaties aandoet.

Credits

Grafisch Ontwerp

Fun Facts

  • De campagnes werken voornamelijk via 'Stamina-reps' op WhatsApp in de vorm van package deals.
  • Paperless party: Er is geen enkele poster of flyer gedrukt voor deze events en toch zijn ze allemaal uitverkocht.